دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ترند‌های فناوری پاک؛ (۲)

معرفی مهمترین ترند‌ها در فناوری پاک ۲۰۲۴/ دگرگونی صنعت حمل‌ونقل و مدیریت پسماند با فناوری پاک 

معرفی مهمترین ترند‌ها در فناوری پاک ۲۰۲۴  دگرگونی صنعت حمل‌ونقل و مدیریت پسماند با فناوری پاک 
فناوری‌های پاک به واسطه تیم‌های استارت‌آپی موجب دگرگونی صنعت حمل‌ونقل و مدیریت پسماند با فناوری پاک شده است.
کد خبر : 882846

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، جدیدا راه حل‌های کم کربن برای ساخت و ساز و وسایل نقلیه جایگزین محبوبیت پیدا کرده اند و با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در صنایع مربوطه مقابله می‌کنند. این‌ها شامل استفاده از سوخت‌های تجدید پذیر و مصالح ساختمانی کم کربن و همچنین وسایل نقلیه‌ای می‌شود که با برق یا هیدروژن کار می‌کنند.

علاوه بر این، جذب کربن، استفاده و ذخیره سازی (CCUS)، مدیریت مصرف انرژی و مواد سبز، دیگر گرایش‌های اصلی هستند. آن‌ها را می‌توان به طور مستقل یا همراه با برنامه‌های کاربردی در بخش‌های گسترده‌تر مانند اتوماسیون پایدار ترکیب کرد.  این فناوری‌ها تنها تعدادی راه‌حل برای کاهش گازهای گلخانه ای هستند.

در ادامه گزارش قبلی که به معرفی دستاوردهای  حوزه فناوری پاک «استارت‌آپ‌ها فناوری پاک را به کدام صنایع می‌آورند؟» اشاره کردیم و قصد داریم مابقی فناوری های این حوزه را معرفی کنیم.

حمل و نقل جایگزین 

بخش حمل‌ونقل با پیشرفت‌هایی مانند ساخت وسایل نقلیه برقی (EVs)، جهش‌های قابل توجهی را در فناوری پاک برداشته است. انواع وسایل نقلیه برقی شامل خودرو‌هایی که با باتری کار می‌کنند، وسایل نقلیه هیبریدی، فناوری هایپرلوپ و خودرو‌های هیبریدی پلاگین و ... است. علاوه بر این، استارت‌آپ‌ها در حال آزمایش ترکیب‌های مختلف سوخت‌های پایدار برای جایگزینی کامل سوخت‌های معمولی خودرو هستند.

یکی از نمونه‌های جایگزین سوخت سنتی، هیدروژن سبز است که از تقسیم آب به هیدروژن و اکسیژن با استفاده از منابع انرژی کم کربن به دست می‌آید. همچنین بخش حمل و نقل از سایر فناوری‌های سازگار با محیط زیست مانند ایستگاه‌های شارژ EV و سیستم‌های GPS سبز با هوش مصنوعی برای تسهیل کربن زدایی استفاده می‌کند.

استارت‌آپ استونیایی «DUCKT» «داکت» ایستگاه‌های شارژ و اتصال ریز حمل و نقل را توسعه می‌دهد. آداپتور‌های ماژولار plug-and-play این استارت‌آپ و شارژر‌های اینترنت اشیا (IoT) از مواد بادوام در طراحی خود استفاده می‌کنند.

آن‌ها کاملاً خودکار هستند و با تمام خودرو‌های برقی معمولی مانند دوچرخه و اسکوتر سازگارند. علاوه بر این، زیرساخت داکت فضا‌های عمومی را سازماندهی و ایمن‌تر می‌کند و در عین حال راه حلی برای شارژ پایدار برای مکان‌های شهری ارائه می‌دهد.

استارت‌آپ آلمانی  (پرگرین ای. آی) «Peregrine.ai» از تله‌ماتیک ویدیویی (روشی برای نظارت بر خودروها، کامیون‌ها، تجهیزات و سایر دارایی‌ها با استفاده از فناوری GPS و اینترنت) برای محافظت از وسایل نقلیه و رانندگان در برابر موقعیت‌های پرخطر در جاده‌ها استفاده می‌کند. راه حل این استارت‌آپ موسوم به «ویژن اس دی کی» «Vision SDK» داده‌های ترافیک بلادرنگ را روی دستگاه‌های کاربران تجزیه و تحلیل و تنها داده‌های مربوطه را برای ایجاد بینش برای ذینفعان ذخیره می‌کند.

علاوه بر این، تصاویر گرفته شده برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی، ناشناس هستند. مهمتر از همه، نوآوری Peregrine نه تنها وقوع تصادفات را کاهش می‌دهد، بلکه مسیر‌های بهینه را نیز ارائه می‌دهد، بنابراین انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را از طریق استفاده ایمن و کارآمد از سوخت، کاهش می‌دهد.

  توسعه فناوری‌های جذب و جداسازی کربن

«جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن» (CCUS) فرآیند جذب کربن منتشر شده برای ذخیره سازی یا چرخه سازی کربن جذب شده است، در نتیجه، اثرات منفی آن معکوس می‌شود.

این روش‌ها دفع تمیز دی اکسید کربن صنعتی (CO ۲) را تضمین می‌کند که در غیر این صورت موجب آلودگی محیط زیست می‌شود. نوآوری‌ها در این زمینه شامل فتوسنتز مصنوعی با استفاده از برگ‌های زیست خورشیدی و محلول‌های مبتنی بر فیتوپلانکتون می شود که فرآیند شیمیایی فتوسنتز را تقلید می‌کند.

پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه CCUS، همچنین به مقابله با انتشار متان گاوی نیز می‌پردازد که یکی از بزرگ‌ترین عوامل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. علاوه بر این، استارت‌آپ‌ها در حال توسعه فناوری‌های جذب و جداسازی کربن هستند تا کربن را به مواد مفید مختلفی مانند پلاستیک‌های مبتنی بر کربن و بیوچار (زغال تهیه شده از زیست توده‌های گیاهی که به عنوان کود استفاده می‌شود) تبدیل کنند.

استارت‌آپ آمریکایی «Noya» «نویا» یک سیستم جذب کربن را برای کاربرد‌های صنعتی توسعه می‌دهد. تجهیزات جدید جذب CO ۲ این استارتاپ، جذب مستقیم از هوا (DAC) را در برج‌های خنک کننده امکان پذیر می‌کند. کربن جذب شده سپس جدا سازی یا فروخته می‌شود یا به محصولات با ارزش بالا تبدیل می‌شود. همچنین این استارتاپ بدون هیچ هزینه‌ای با شرکت‌های صنعتی همکاری می‌کند و به شرکای خود اعتبار کربن ارائه می‌دهد. این امر پذیرش جذب کربن در محل را تسریع می‌کند.

استارت‌آپ اوکراینی «Carbominer» «کربومینر» فناوری جذب مستقیم کربن از هوا را ارائه می‌دهد. در هنگام نصب، ماژول جذب استارت‌آپ، CO ۲ را از هوای محیط بدون نیاز به مایع سازی یا انتقال گاز، به دام می‌اندازد. دی اکسید کربن جذب شده در گلخانه‌ها استفاده می‌شود، جایی که رشد گیاهان را بهبود می‌بخشد و یک منبع انرژی مقرون به صرفه با کربن صفر را برای اپراتور‌های گلخانه فراهم می‌کند.

مدیریت دایره‌ای پسماند

مدیریت ایمن و پایدار پسماند تأثیر آن را بر محیط زیست کاهش می‌دهد. اگرچه مدیریت پسماند و زباله یک مفهوم قدیمی است، استارت‌آپ‌ها در حال عرضه نوآوری‌هایی هستند تا زباله‌ها را تا حد امکان به طور موثر دفع کرده یا آن‌ها را به مواد مفید تبدیل کنند تا چرخه عمر محصول را بهبود بخشند. محلول‌های تبدیل زباله به انرژی شامل فرآیند‌هایی مانند هضم بی هوازی، تجزیه در اثر حرارت، سوزاندن و تبدیل ضایعات به سوخت هستند.

روند‌های دیگر شامل روش‌های تصفیه فاضلاب مانند بازیافت آب خاکستری، برداشت آب باران و سیستم‌های انعقاد الکتریکی است. بازیافت و ساخت مجدد مواد شیمیایی دیگر روند‌های دایره‌ای در مدیریت پسماند است.

برخی از استارت‌آپ‌ها یک مرکز جامع دفع زباله را توسعه می‌دهند که زباله‌های مسکونی تفکیک نشده را به نوعی بازیافت می‌کنند. این راه حل در محل، از گاز سازی حرارتی برای تبدیل زباله به انرژی استفاده می‌کند که یک محصول جانبی به نام «Slag» به جا می‌گذارد که در ساخت و ساز‌های پایدار کاربرد دارد؛ بنابراین راه حل چنین شرکت‌های دانش بنیانی بر چالش تصفیه پایدار مقادیر عظیم زباله جامد شهری در مناطق شهری غلبه می‌کند.

استارت‌آپ هلندی «سیرکیولر سیستمز» «Circular Systems» از زباله‌های کشاورزی، الیاف طبیعی می‌سازد. الیاف نساجی این استارت‌آپ به نام «Agraloop Biofibre» «آگرالوپ بایوفایبر» از بقایای محصولات مختلف غذایی و دارویی به دست می‌آید. این شرکت دانش بینان از روش پردازش مرطوب برای تبدیل الیاف سلولزی برگ‌ها و ساقه‌ها به پشته‌های الیاف نرم که به نخ ریسیده می‌شوند استفاده می‌کند. این استارت‌آپ با عرضه مواد خام پایدار در زنجیره تامین، روند دایره‌ای را در صنعت نساجی پیش می‌برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته